smetvrees

Smetvrees? Zo kom je ervan af!

Kun je maar niet stoppen je handen te wassen, terwijl je van binnen heus wel weet dat het niet nodig is? Maak je obsessief deurklinken schoon? Sta je meerdere keren per dag onder de douche? Heb je een douchetoilet laten plaatsen om maar niet te hoeven afvegen? Dan ben je niet alleen. In Nederland hebben vele duizenden mensen met smetvrees te kampen. Het kan een enorme impact op je dagelijks leven krijgen. Je bent immers voortdurend bezig ‘schoon’ te blijven. Contact met mensen kan je gaan vermijden, waardoor de smetvrees invloed krijgt op je sociale leven.

Hoewel de officiële naam voor smetvrees – mysofobie – doet vermoeden dat het hier om een angst gaat, is smetvrees officieel een dwangstoornis die ook is opgenomen in de DSM-5. Dat wil enerzijds zeggen dat je helaas echt met een mentale kwaal te kampen hebt, maar anderzijds gelukkig ook dat hier iets aan te doen is. Daar gaan we in deze blog verder op in. Maar eerst een korte uitleg over wat smetvrees precies is.

Wat houdt smetvrees in?

Mysofobie staat voor de verzameling aan verschijnselen die vallen onder het obsessief schoonmaken van jezelf en je omgeving. Zij die met mysofobie te kampen hebben, zijn zich hier terdege van bewust en raken hierdoor extra gefrustreerd. Want hoewel ze weten dat ze een uur geleden nog het aanrecht schoongemaakt hebben, dwingt de angst voor viezigheid ze om dit toch opnieuw te doen. Na het schoonmaken ervaren zij een kort moment van rust, maar dit is slechts van tijdelijke aard.

Smetvrees kan je leven beheersen, doordat je niet meer aan alledaagse dingen toekomt. Ook het uitoefenen van een beroep kan in sommige gevallen onmogelijk worden. Daarnaast kunnen mensen uit je direct omgeving er eveneens onder komen te lijden, omdat er ontzettend veel geduld van ze gevraagd wordt.

Mogelijke oplossing

Om tot een oplossing voor smetvrees te komen, is het van belang te begrijpen wat de achterliggende oorzaak is. Dit is namelijk een excessieve zucht naar controle. Om ervan af te komen wordt meestal cognitieve gedragstherapie door een psycholoog aanbevolen. In geleidelijke stappen wordt iemand geholpen zijn of haar angst los te laten.

De eerste stap is het kunnen beseffen dat er van de veronderstelde dreiging geen sprake is. Kortom: accepteren dat je een probleem hebt, dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn. Vervolgens zul je geholpen worden om je eerst over je kleinste angsten heen te zetten. Je moet hiervoor een lijst maken met al je dwangmatige handelingen en becijferen welke situaties je het meest vreest. Pas wanneer je je kleinste angsten overwonnen hebt, kun je verder met een ‘gevaarlijkere’ situatie. Uiteindelijk is het de uitdaging om anders te leren denken en te leren risico’s beter in te schatten.

Dit is vanzelfsprekend een sterk verkorte en vereenvoudigde weergave van het behandelplan bij mysofobie. In de praktijk behelst het een intensieve aanpak, die meestal minimaal een half jaar beslaat. Het echte advies luidt dan ook om zo snel mogelijk een afspraak te maken met een psycholoog, wanneer je merkt dat een dwanggedachte je in je dagelijks functioneren hindert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *