artsen lesgeven

Lesgeven aan artsen in spé

Lesgeven is voor iedereen anders. Iedereen heeft zijn eigen manieren, heeft andere studenten en niet iedereen geeft al even lang les. Maar of je nu net begint met lesgeven of al twintig jaar in het vak zit; goed lesmateriaal is belangrijk. Vooral in het medische vak. Ben je nog op zoek naar medisch lesmateriaal? Kijk dan eens bij deze website voor goede materialen. Maar ben je begonnen met dit artikel om er achter te komen hoe je het beste lesgeeft aan artsen in spé? Lees dan hieronder verder.

Een goede basis

Het maakt niet uit of de studenten met wie je te maken hebt, een dag of een paar weken onder jouw hoede staan. Vanaf het begin is het handig om wat regels op te stellen en elkaar te leren kennen. Laat je studenten weten dat je open staat voor hun vragen en probeer snel er achter te komen wie wat wilt leren en welke studenten leergierig zijn. Dit helpt de studenten uiteindelijk om beter te presteren. Daarnaast kun je beter inspelen op de individuele leerwensen van elke student, waardoor verwachtingen van beide partijen zo goed mogelijk worden vervuld.

Vraag: ‘wat als’

De vraag ‘wat als’ is een belangrijke om ervoor te zorgen dat je studenten zelf na gaan denken. Doordat studenten nog niet zo veel kennis bezitten als een doorgewinterde dokter, hebben ze een meer beperkte focus. Daardoor kijken ze naar een minder breed perspectief van mogelijke diagnoses en behandelplannen. Om de student te leren met een bredere blik te kijken naar mogelijkheden, stel je de vraag ‘wat als’. Voeg in je vraag bijvoorbeeld een nieuw symptoom toe. Hierdoor kan je student laten zien dat hij of zij verder kan kijken dan de standaard benadering.

Geduld

Voor elke onderwijzer geldt: heb geduld. Ook al heb je weinig tijd, geduld hebben met je studenten is een van de belangrijkste dingen bij het lesgeven. Geef je studenten de kans om uit te praten, voordat je ze onderbreekt met vragen. Natuurlijk heeft niet iedereen de hele dag de tijd, dus geef wel aan hoe lang je studenten hebben om bijvoorbeeld een patiënt te presenteren. Door een tijdslimiet aan te geven, leer je je studenten om sneller en efficiënter informatie over te dragen aan collega’s.

Iedereen is anders, waardoor iedereen ook een andere manier van lesgeven heeft. Maar met deze tips moet je al een heel eind komen. Dus: zorg voor een goede basis, vraag ‘wat als’ en heb vooral geduld met je studenten.